ייפוי כוח מתמשך

מהו ייפוי כוח מתמשך?

זהו מסמך משפטי אשר מאפשר לכל אדם (מעל גיל 18) אשר מבין את משמעות ייפוי הכוח המתמשך ואת תוצאותיו, לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד אם חלילה לא יוכל לדאוג לעצמו או לטפל בענייניו עוד למשל עקב מחלות זיקנה (כמו אלצהיימר, דמנציה), אירוע מוחי, תאונה פתאומית, מוגבלות נפשית ועוד) (אדם שעורך את ייפוי הכוח המתמשך נקרא: "ממנה").  

מטרת המסמך הזה היא לאפשר לאדם לחיות את חייו בהתאם לרצונות שלו ולבחירותיו, ולהפקיד את קבלת ההחלטות בענייניו בידי אדם שהוא סומך עליו (הנקרא: "מיופה כוח"). 

על מנת להגן על הממנה ישנם מספר מנגנוני פיקוח על ייפוי כוח מתמשך:

  1. ייפוי הכוח המתמשך ייערך ויאושר על ידי עורך דין אשר עבר הכשרה מטעם האפוטרופוס הכללי.
  2. ישנה חובת הפקדה של ייפוי הכוח המתמשך אצל האפוטרופוס הכללי.
  3. האפוטרופוס הכללי שולח תזכורת אחת לשלוש שנים, על קיומו של ייפוי הכוח המתמשך זאת על מנת לוודא שייפוי הכוח משקף את רצונו העדכני של הממנה.
  4. הממנה רשאי לקבוע כי יהיו אנשים נוספים (הנקראים: "מיודעים") שיהיה על מיופה הכוח ליידעם על כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף וכן על פעולות חשובות נוספות.
  5. על מנת שייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף על מיופה הכוח למסור הצהרה לאפוטרופוס הכללי, אשר יבדוק את ההצהרה ורק אז יחליט האם לאשרה או לאו.

סוגי העניינים שניתן לכלול בייפוי הכוח המתמשך: 

עניינים רכושיים: פעולות הנוגעות לנכסים, כספים והתחייבויות, לרבות ניהול חשבון הבנק, אופן השקעת כספים, הלוואות, מתנות ועוד.

עניינים אישיים: כל הקשור לרווחה, איכות החיים, סיפוק הצרכים היומיומיים (בגדים, מזון ועוד), דאגה לתעסוקה, חיי קהילה ותרבות ואף בחירת מקום מגורים עבור הממנה (האם לעבור לדיור מוגן או להישאר בבית למשל) והתאמתו לצרכיו ועוד.

עניינם רפואיים: כל הקשור בענייני בריאות, טיפולים רפואיים, זהות המטפל, ועוד. 

ישנה אפשרות להפקיד גם ייפוי כוח רפואי במשרד הבריאות לפי חוק החולה הנוטה למות, לעניין פעולות מצילות חיים.

שיקולים בבחירת מיופה כוח:

חשוב למנות אדם שאתם סומכים עליו כי הוא ידאג לאינטרסים שלכם ולטובתכם לפני טובתו האישית. חשוב כי תהיה תקשורת טובה ביניכם, אדם המכיר אתכם ויודע מהם רצונותיכם. 

מלבד זאת, ניתן למנות מיופה כוח בשל מקצועיותו, כלומר: למשל במקרים של ריבוי נכסים ניתן למנות בעל מקצוע מסוים (למשל רואה חשבון או עורך דין).

יודגש כי אין מגבלה על כמות מיופי הכוח שניתן למנות.

ניתן לקבוע מיופה כוח אחד שיהיה אחראי על כל העניינים או על חלקם או לחילופין לקבוע מספר מיופי כוח, בין אם לאותו עניין או לעניינים שונים ולהגדיר את שיתוף הפעולה ביניהם. 

אגרה: 

כיום, הפקדת ייפוי כוח מתמשך פטורה מאגרה.

 בהמשך עתידות להתפרסם תקנות אשר בהן ייקבע גובה האגרה.

כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף:

כאמור, ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף אם וכאשר הממנה לא יהיה מסוגל עוד להבין ולקבל החלטות עבור עצמו, בהתאם לתנאים שהממנה קבע בייפוי הכוח המתמשך.

בהתקיים התנאים לכניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף, חלה חובה על מיופה הכוח למסור הצהרה לאפוטרופוס הכללי כי התקיימו התנאים. מסירת ההצהרה היא תנאי לכניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך.

לסיכום, מדובר במסמך משפטי חשוב אשר מקנה לנו כוח ושליטה על חיינו, גם כאשר לא נוכל עוד לקבל החלטות עבור עצמנו. 

חישבו על העתיד ותכננו אותו כבר היום!

משרדנו ערך עשרות רבות של ייפוי כוח מתמשכים, תוך שימת לב לפרטים הקטנים ולדיוק בייפוי הכוח המתמשך, זאת על מנת שיתאים בדיוק לצרכיו של הממנה.

צור קשר

אנחנו זמינים לכל שאלה

צרו קשר לפגישת הערכת מצב והתכנות משפטית ללא התחייבות

טלפון

טלפון. 04-8588280 

פקס. 04-8588270

נייד. 053-8072070

כתובת

דרך הגליל, קניון בית אבנית, קומת כניסה  ראש פינה 

משלוח מכתבים:  ת.ד. 220, ראש פינה מיקוד 1200000

היי זאת מור דביר,
רוצים לדבר?

דילוג לתוכן